Logo Dieta ZE SMAKIEM. PORADNIA DIETETYCZNA
Obrazek trzech zielonych jabłek

502 935 934

ikona telefonu
ikona koperty
UTWARDZONY OLEJ PALMOWY

Ostatnio głośno jest o oleju palmowym i o jego negatywnym wpływie na nasze zdrowie, a także na środowisko naturalne krajów, gdzie produkuje się go najwięcej. 

Olej palmowy pozyskuje się z nasion palm olejowca gwinejskiego. Mają one charakterystyczny czerwono-pomarańczowy kolor. Nasiona tej rośliny bogate są w karotenoidy oraz witaminę E.  Olej palmowy surowy, czyli nie poddany procesowi uwodornienia (utwardzeniu), nie ma negatywnego wpływu na zdrowie. Badania wykazały, że surowy olej palmowy obniża stężenie cholesterolu we krwi. Zatem spożywanie oleju palmowego w postaci surowej nie przyczynia się do rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego.

Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku utwardzonego oleju palmowego. Taki olej ma postać stałą i jest chętnie używany przez producentów żywności. Dlaczego? Ponieważ dzięki stałej konsystencji nie ma praktycznie ograniczeń w jego stosowaniu, jest bardziej trwały, nie utlenia się tak szybko jak olej w postaci surowej, a do tego nie ma potrzeby przechowywania go w niskiej temperaturze, co znacząco obniża koszty.

Uwodorniony olej palmowy zawiera bardzo dużo kwasów tłuszczowych nasyconych. Tłuszcze nasycone mają negatywny wpływ na nasze zdrowie. Podwyższają poziom cholesterolu całkowitego we krwi, w tym frakcji LDL (zły cholesterol), a obniżają poziom dobrego cholesterolu (Frakcja HDL). Niesie to za sobą zwiększenie ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego (zawał, miażdżyca, choroba wieńcowa, udary). Tłuszcze nasycone powodują odkładanie się tkanki tłuszczowej, a to z kolei jest wstępem do takich chorób jak insulinooporność czy cukrzyca. Niestety większość producentów żywności pomimo tego stosuje w produkcji żywności utwardzony olej palmowy.

 

GDZIE ZNAJDZIEMY UTWARDZONY OLEJ PALMOWY?

Niestety, olej palmowy utwardzony znajdziemy prawie w każdym rodzaju żywności przetworzonej. Jest obecny w ciastach i wyrobach cukierniczych, w margarynach do smażenia i smarowania pieczywa, lodach, produktach mrożonych np. we frytkach, żywności typu fast food, sproszkowanej śmietanie, słonych przekąsach (chipsy, paluszki, orzeszki solone). Tych produktów jest bardzo dużo, dlatego powinniśmy nauczyć się czytać etykiety i nie wybierać produktów, które zawierają utwardzony olej palmowy.

 

Produkcja oleju palmowego odbywa się na ogromną skalę. Pod plantacje palm wycina się naturalne lasy Sumatry i Borneo, które są domem dla wielu gatunków zwierząt np. orangutanów.

Rezygnacja z kupowania produktów spożywczych zawierających przetworzony olej palmowy może przyczynić się zmniejszenia produkcji tego oleju, a co za tym idzie ocalimy swoje zdrowie, naturalne lasy i ginące gatunki zwierząt.

03 lutego 2017

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                   

 

 

KONTAKT

Copyright © 2017 DIETA ze smakiem. Wszelkie prawa zastrzeżone.  Strona korzysta z plików cookies. Dowiedz się więcej o polityce cookies.

+ 48 502 935 934

 

dieta@dietazesmakiem.com.pl

ikona telefonu
ikona koperty

DIETA ze smakiem. Poradnia dietetyczna.